Hipertensiunea arteriala si bolile de inima

Principalele cauze ale mortii la nivel global sunt bolile de inima. Pe primul loc se afla infarctul de miocard, iar pe locul doi se afla atacul cerebral. Ambele sunt cauzate de hipertensiunea arteriala si ateroscleroza.

 http://img.webmd.com/dtmcms/live/webmd/consumer_assets/site_images/articles/health_tools/cholesterol_overview_slideshow/princ_rm_photo_of_cholesterol_and_the_heart.jpg

Hipertensiunea arteriala se mai numeste si "ucigasul tacut". Ea apare atunci cand presiunea sangelui in vasele de sange este mai mare decat cea normala. Nu produce simptome si poate afecta organele interne precum rinichii, ochii si creste riscul de dementa. Numai puseul de tensiune produce simptome precum ameteli, dureri la ceafa sau sangerari nazale (cand tensiunea creste brusc de la normal la peste 170/100). In timp hipertensiunea duce la ateroscleroza si la o scadere a functionarii normale a rinichilor ce va mentine tensiunea arteriala peste valorile normale. 

In cazul unui adult, tensiunea normala este sub 120/80 (sistolica/diastolica) cu un puls normal situat intre 60 si 100 de batai pe minut. Hipertensiunea apare in cazul adultilor atunci cand valorile masurate sunt frecvent peste 140/90. Hipertensiunea se numeste arteriala deoarece se masoara in artere: primul numar reprezinta presiunea sistolica si este presiunea cu care sangele este impins de inima catre organe prin artere; al doilea numar, presiunea diastolica, este presiunea din arterele relaxate, intre batai. 

http://esngent.be/wp-content/uploads/2013/10/Omron-Delxue-Blood-Pressure-Monitor-HEM7200-1-unit_3.jpg

Factorii cardiaci ce influenteaza aparitia si mentinerea hipertensiunii

-          volumul sangelui (sodiul produce retentia apei si cresterea volumului sangelui)

-          rezistenta intampinata:           

                        -pierderea elasticitatii vaselor de sange

                        -ingustarea vaselor de sange 

                        -vascozitatea sau ingrosarea sangelui (datorita proteinelor sau grasimilor din sange)

Alti factori care influenteaza negativ sanatatea inimii si a vaselor de sange:

                  -Fumatul

                  -Consumul de alcool

                  -Dieta bogata in grasimi (saturate, trans, oxidate), colesterol marit

                  -Obezitatea/Diabetul/Sedentarismul

                  -Varsta inaintata

Analizele importante

Cu un tensiometru de brat tip manseta sau de incheietura tip bratara se masoara tensiunea arteriala in fiecare zi la aceeasi ora, de regula dimineata si seara si se noteaza rezultatele in jurnal. Pentru cele mai bune rezultate este bine sa se urmeze instructiunile tensiometrului, sa se stea pe un fotoliu sau scaun 5 minute inainte de masuratoare pentru a calma inima. Pentru a vedea efectele medicamentelor asupra tensiunii sa se masoare tensiunea dupa minim jumatate de ora dupa ce s-au luat ca acestea sa aiba timp sa se dizolve si sa intre in sange. In cazul in care exista tensiune oscilanta se poate masura tensiunea arteriala de mai multe ori pe zi pentru a vedea exact la ce ore aceasta scade sau creste anormal si a se putea lua masuri pentru a o echilibra.

Blood pressure chart

http://www.natmedtalk.com/w/images/b/bf/Hypertension.jpg

Grasimile sangvine responsabile de ateroscleroza sunt urmatoarele si sunt indicate valorile lor ideale:

  • Colesterolul total trebuie sa fie < 200 mg/dl.
  • HDL colesterolul (bun) trebuie sa fie > 60 mg/dl.
  • LDL colesterolul (rau) trebuie sa fie < 100 mg/dl.
  • Trigliceridele (grasimile) trebuie sa fie < 150 mg/dl.
 http://img.webmd.com/dtmcms/live/webmd/consumer_assets/site_images/articles/health_tools/cholesterol_overview_slideshow/phototake_rm_photo_of_clogged_artery_illustration.jpg

Corpul uman converteste caloriile in exces, zaharul si alcoolul in trigliceride: acele grasimi care sunt depozitate in celulele din tot organimsul. Persoanele care mananca multe dulciuri, cele supraponderale, inactive fizic, fumatorii si bautorii de alcool tind sa aibe un nivel foarte marit de trigliceride. Trigliceridele maresc riscul de sindrom metabolic, diabet si boli de inima. 

Consecintele hipertensiunii arteriale

Cu timpul peretii arterelor sunt afectati. Pot aparea anevrisme, umflaturi ale arterelor ca niste baloane ce se pot sparge sau peretii interni ai arterelor se pot rupe si forma placi de aterom. Ganditi-va la artere ca la furtunuri cu apa. La fel cum un furtun de cauciuc poate crapa datorita presiunii mari a apei, la fel si arterele pot fi crapate sub presiunea marita a sangelui. In aceste crapaturi se pot depozita grasimi, calciu si colesterol oxidat. Pentru a repara leziunile vor migra globule albe (macrofage) care la randul lor se vor depozita si vor forma in timp placa de aterom. Ateroscleroza, datorita intaririi arterelor si ingustarea acestora, va mari si mai mult tensiunea arteriala. De asemenea, deoarece circulatia sangelui va fi ingreunata si placa de aterom se poate desprinde, pot aparea si cheaguri de sange care vor putea produce infarct prin astuparea vaselor de sange si oprirea circulatiei la nivelul unui organ.

Infarct si AVC

http://dailyhp.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013-02-27-5-dangers-of-excess-abdominal-fat-inline-2.jpg

Accidentul vascular cerebral apare atunci cand un anevrism se rupe in creier si sangele inunda tesuturile, infarctul cerebral apare atunci cand vasele de sange se infunda si o parte din creier nu mai primeste sange si moare, iar infarctul de miocard apare atunci cand coronarele se infunda de cele mai multe ori cu un cheag de sange, o parte din inima nu mai primeste sange si moare.

Broken aneurysm

http://www.fox21online.com/image/view/-/35272170/medRes/1/-/maxh/640/maxw/640/-/i7vqod/-/imgBrain-Aneurysm-Awareness.jpg

Pentru a contracara efectele hipertensiunii inima isi mareste muschiul ventriculului stang pentru a forta pomparea sangelui, acest lucru ducand in schimb la o functionare deficitara a inimii.

Cand suntem stresati in sange se produc doi hormoni, cortizonul si adrenalina, ambii cresc tensiunea arteriala. Este foarte indicat sa se evite pe cat posibil stresul cotidian, se poate folosi magneziul cu vitamina B6 ca si sedativ usor, iar exercitiul fizic si meditatul sunt cele mai bune metode de a elimina stresul.

Fumatul ingroasa sangele si scade circulatia la nivelul coronarelor deoarece nicotina le ingusteaza. Riscul de infarct si accident vascular cerebral in randul fumatorilor este de patru ori mai mare decat in cazul unui nefumator. O persoana care se lasa de fumat va avea o crestere in colesterolul bun cu 10%.

Supraponderabilitatea si obezitatea sunt o consecinta directa a unui stil de viata sedentar. Ele sunt un factor de risc masiv pentru moartea cauzata de bolile cardiovasculare. A slabi kilogramele in plus va mari colesterolul bun si va scadea efortul depus de inima cu fiecare bataie. 

Sarea de bucatarie, de fapt sodiul creste tensiunea arteriala deoarece creste volumul sangelui (retine apa). O lingurita de sare (5g de sare) contine 2300mg de sodiu. O lingura de sare (o lingura reprezinta 3 lingurite) contine 6900mg de sodiu. Un adult cu hipertensiune trebuie sa isi limiteze aportul zilnic de sodiu la 1500mg ceea ce inseamna sub o lingurita de sare in alimentatie zilnic. Acest lucru se poate obtine folosind substitut de sare precum sarea cu un continut mic de sodiu si mare de potasiu. De asemenea este recomandat sa se bea 8 pahare de apa zilnic pentru a elimina sodiul din organism. Alimentele procesate precum mezelurile sau conservele sunt foarte bogate in sare si trebuie evitate. 

Terapia medicamentoasa utilizata pentru a trata simptomele hipertensiunii arteriale actioneaza asupra inimii, reducand munca acesteia, asupra vaselor de sange, dilatandu-le, asupra rinichilor, eliminand sodiul si apa si reducand volumul sangelui si asupra ficatului, reducand colesterolul produs de acesta si scazand aparitia aterosclerozei.

Din pacate terapia medicamentoasa nu este suficienta si trebuie sa se faca schimbari ale stilului de viata pentru a normaliza tensiunea arteriala. Alimentatia trebuie schimbata pentru a elimina aportul de calorii exagerat, grasimile nesanatoase si a aduce nutrimentele benefice functionarii inimii; cei supraponderali sau obezi trebuie sa slabeasca in greutate; fumatorii sau bautorii de alcool trebuie sa renunte la aceste obiceiuri; cei cu un stil de viata sedentar vor trebui sa devina activi.

Alimentatia necesara in preventia si tratamentul bolilor de inima

Alimentatia in bolile de inima, ce include atat preventia cat si tratamentul hipertensiunii arteriale, bolii coronare, colesterolului marit si obezitatii si este foarte similara cu cea mediteraneana. Mancarea se imparte in patru parti: jumatate din tot ce se mananca trebuie sa fie legume si fructe, un sfert grane integrale si un sfert carne slaba precum pieptul de pui/curcan, eventual peste oceanic deoarece este bogat in Omega 3. Se recomanda a se manca peste oceanic de minim doua ori pe saptamana, dar cel mai indicat ar fi sa se manance zilnic. Zilnic din alimentatie sa nu se depaseasca 2000 de kcalorii 1600 de kilocalorii ar trebui sa fie scopul celor care doresc sa slabeasca. Folosind farfurii mai mici decat sunteti obisnuiti automat va veti miscora si marimea portiilor de mancare. Mestecati mancarea mai mult (de 30 de ori) pentru a va simti mai plini. Asteptati 20 de minute dupa ce mancati daca mai vreti sa mancati ceva. Dupa 20 de minute dupa ce ati mancat ar trebui sa apara senzatia de satietate deoarece mancarea a avut timp sa parcurga intestinele. 

Food plate

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/14/48/80/144880debb79a8beb75c77a758b92591.gif

 Legumele crude, gatite la abur, cuptor sau in supe: Broccoli, Conopida, Varza, Salata,  Morcovi, Pastarnac, Telina, Fasole verde etc.

 Fructele sa fie consumate crude sau uscate, inainte de mese sau intre mese. Poame: Mere, Pere, Gutui. Citrice: Lamai, Grapefruit, Portocale,  Mandarine, Minole; Banane, Curmale, Smochine; Fructe de padure: zmeura, coacaze, mure, afine. Sa se evite fructele uscate cu zahar adaugat. Zaharul trebuie eliminat din alimentatie si singura sursa de dulce trebuie sa fie fructele. 

A se manca cinci portii de legume si fructe pe zi.

 Carbohidratii integrali: Mazare, Fasole, Linte, Naut, Paine integrala cu fibre > 3%, Orez integral cu fibre > 3%, Musli (Fulgi integrali de ovaz, Secara, Grau). Zaharul (carbohidratii simpli) sa fie complet eliminat din alimentatie. Conduce la sindrom metabolic si diabet, este principala cauza a obezitatii si a hipertrigliceridemiei deoarece zaharul va fi metabolizat in triglicride si depus ca si grasime in stratul adipos. 

 Proteinele: Carne alba slaba; Carne de pasare slaba: piept de curcan, piept de pui; Peste oceanic bogat in Omega 3: Somon,  Hering, Ton, Sardine, Cod; Oua cu cod 0 sau 1, unul pe zi; Lactate slabe in grasimi: Branza slaba precum urda, lapte, iaurt, chefir fara grasime.

 Grasimine sanatoase (Mono/Polinesaturate):  Ulei de masline extravirgin, Ulei de in (bogat in Omega 3); Nuci si seminte crude neprajite: seminte de floarea soarelui, nuci, nuci de Brazilia, migdale, alune de padure, alune, caju; Avocado.

Totalul grasimilor ingerate zilnic sa nu depaseasca 20 de g. Pana la 10g sa fie grasimile polinesaturate Omega 3 si 6, 2 grame sa fie grasimile saturate gasite in carnuri grase si lactate, restul sa fie mononesaturate (ulei de masline). Grasimile trans trebuie complet eliminate din alimentatie deoarece sunt extrem de aterogene. Ele se gasesc in produse de brutarie (aluat, foietaj), prajeli, margarina, prajituri. Noile studii arata ca colesterolul din alimentatie nu influenteaza asa de mult valorile colesterolului rau din sange. 75% din colesterol este produs de catre ficat, numai 25% provine din alimentatie. Cu toate acestea este bine sa nu se depaseasca o valoare de 200-300 mg de colesterol provenit din alimentatie zilnic. Un ou contine aproape 190mg de colesterol in galbenus. 

 Fibrele solubile trebuie consumate in cantitate de 10g zilnic. Fibrele solubile (in apa) scad nivelul de colesterol rau cu 5% deoarece vor capta acizii biliari si vor forta ficatul sa produca mai multi acizi biliari folosind colesterolul sangvin. Fibrele solubile se gasesc in tarate de psyllium, ovaz, fasole, soia, nuci, mere, afine, seminte de in. Fibrele insolubile precum taratea de grau nu scad colesterolul, dar vor contribui la senzatia de satietate si vor scadea pofta de mancare, contribuind la scaderea aportului caloric si la scaderea in greutate. 

Suplimentele nutritive necesare bunei functionari ale inimii

Antioxidantii previn oxidarea colesterolului si formarea placii de aterom. Vitamina C si bioflavonoidele mentin elastice arterele, previn craparea peretilor lor si producerea aterosclerozei. Vitamina E in special, dar si ceilalti antioxidanti grasi (acidul lipoic, carotenii, coenzima Q10), vor fi mai eficienti impotriva oxidarii colesterolului deoarece sunt la randul lor grase. Vitamina E este bine sa nu se ia in doze de 400 UI adica peste 200 mg pe zi deoarece apare riscul de sangerari. Resveratrolul minim 20 mg/zi, astaxanthina 4 mg, beta-caroten 15 mg (25000 UI), curcumina 500 mg.

Paradoxul francez este urmatorul: francezii, deoarece consuma zilnic vin rosu, cu toate ca fumeaza si consuma grasimi saturate provenite din branzeturi, au un risc de boli cardiovasculare mai mic decat americanii, care nu beau vin zilnic. Se crede ca este datorita rezveratrolului continut in vin, dar si datorita alcoolului in cantitati mici (1 pahar de vin pe zi). Cu toate acestea nu este recomandat sa se bea alcool zilnic deoarece efectele nocive sunt mult mai mari decat cele benefice. Alcoolul este un hepatotoxic si un neurotoxic, iar alcoolici au hipertensiune. Rezveratrolul se poate obtine din suplimente nutritive in dozaj de pana la 200mg pe zi.     

Vitamina C se va lua in doze maxime de 1000 mg la 12 ore asociata cu bioflavonoidele. Daca se ia simpla, bioflavonoidele se pot lua separat din alimentatie (legume si fructe colorate) sau suplimente nutritive. A nu se depasi doza de 2000mg de Vitamina C pe zi deoarece va creste riscul de pietre la rinichi.

Pentru scaderea trigliceridelor, se folosesc acizii grasi omega 3 care sa contina minim 250 mg de EPA/DHA, asociati ideal cu vitamina E. Se poate folosi si uleiul de krill sau creveti deoarece, aparent, este de 40 de ori mai eficient decat uleiul de peste ce contine omega 3. 

Pentru a scadea colesterolul se poate folosi extractul de orez rosu fermentat sau monacolin K, 10 mg pe zi, seara, ca o alternativa la statine in cazul celor care nu le tolereaza. 

Pentru a intari functia de muschi a inimii se foloseste Coenzima Q10:

30-60mg pe zi in cazul celor peste 20 de ani;

60-120mg pe zi in cazul celor cu varsta peste 40 de ani;

>120mg pe zi in cazul celor cu varsta peste 60 de ani sau orice pacient care foloseste statine sau are o nevoie marita de coenzima Q10.  

Pentru intarirea muschiului inimii se foloseste si L-Carnitina: min.500mg - max.2000mg pe zi.

Doza zilnica de potasiu din alimentatie trebuie sa fie de 4700 mg, iar de magneziu 350 mg. Potasiul si magneziul relaxeaza muschiul cardiac si se folosesc pentru a preveni aritmiile ca si suplimente.

Ca si plante medicinale se vor folosi separat sau in amestec: Coada soricelului, Vascul, Talpa gastii, Paducelul si extractul din frunze de Maslin. Foarte eficient mai ales in cazul tensiunii oscilante este Paducelul. Alte plante medicinale ce pot scadea colesterolul rau sunt Busuiocul, fructele de Fenugreek, frunzele de Anghinare.

Pentru "subtierea sangelui" se vor taia 2 catei de usturoi si se vor inghiti. Ideal se piseaza si se inghit (nu intregi). Se mai poate folosi o doza mica de acid acetilsalicilic zilnic (ideal 75 mg), aspirina vegetala din scoarta de salcie nu are acelasi efect.

 Exercitiile fizice necesare pentru a reversa efectele hipertensiunii

Mersul pe jos timp de minim 30 de minute pe zi va scadea cu 29% incidenta factorilor de risc ale hipertensiunii si riscul de moarte datorata bolilor cardiovasculare. Exercitiile de tip cardio efectuate 30-45 de minute pe zi, precum mersul pe jos, alergatul, mersul pe bicicleta trebuie efectuate minim de 3 ori pe saptamana. Ideal exercitiile cardio sa fie efectuate zilnic o ora, daca este posibil. Sportul scade colesterolul rau, il creste pe cel bun, glicemia se normalizeaza in cazul diabeticilor, se intaresc ligamentele, oasele, muschii, se imbunatateste capacitatea vitala a plamanilor, se oxigeneaza mai bine creierul, imbunatatindu-i functiile si contribuind la o mai buna dispozitie si capacitate de a lua decizii. Ideal mersul pe jos sa fie rapid si sa nu dureze mai putin de 10 minute. Efortul fizic trebuie realizat gradual, mai ales in cazul celor sedentari, fara conditie fizica. O persoana obeza nu va putea alerga in parc o ora prima oara cand incearca, in schimb va putea merge pe jos 10 minute in fiecare zi in doua reprize. De asemenea este bine sa se faca exercitii cardio in locuri nepoluate: a alerga in parc este sanatos, a alerga pe strazile poluate ale unui oras este nesanatos.

In zilele in care nu faceti miscare amintiti-va de vorbele lui Hipocrat: "Mersul pe jos este cel mai bun medicament al omului".

Exercitiile fizice anaerobe precum "trasul de fiare" la sala sunt de asemenea benefice deoarece maresc masa musculara si automat vor creste si arderile organismului, cu toate ca principalele exercitii benefice inimii sunt cele cardio care conduc la arderea grasimilor.  

O zi din viata unei persoane cu hipertensiune

Dimineata: Mic dejun: Un bol de musli cu iaurt de capra, un ou fiert, o cafea fara cofeina cu curmale sau smochine alaturi.

Suplimente: multivitamina cu multiminerale zilnica, resveratrol 30mg, vitamina C 1000mg sau vitamina E 100 UI, coenzima Q10 60mg.

Mers pe jos pana la servici 20 minute.

Pranz: Supa de linte cu paine neagra. Hering copt cu legume mexicane. Un avocado. Ceai verde cu lamaie, merisoare uscate ca desert.

Masa de seara: Salata caesar, piept de pui cu rosii, castraveti, salata, ulei de masline extravirgin. O lingura de seminte de in macinate in un pahar de apa pentru omega 3 si fibre solubile.  

Intors de la servici pe jos mergand pe jos 20 de minute. 

Gustari intre mese: mere, banane pentru aportul de potasiu, o mana de nuci pe zi. La munca se va lua o sticla de apa de 2L care se va bea in timpul zilei. Mancarea va fi preparata cu inlocuitor de sare denumit si sare de potasiu.  

Mesajul de luat acasa

-Faceti-va analizele anual. Nu uitati sa nu mancati cu 9-12 ore inainte de analizele de sange pentru a obtine o valoare corecta a colesterolului si glicemiei.

-Multe persoane pot suferi de tensiune fara sa stie mai ales daca au un stil de viata sedentar, nu au grija ce mananca, fumeaza, consuma zilnic alcool sau sunt supraponderali. Este bine sa investeasca in un tensiometru de brat sau incheietura si sa il foloseasca zilnic dimineata si seara si sa inregistreze aceste valori zilnice si un jurnal de sanatate. Ca si firme de tensiometre Omron si Beurer sunt cele mai indicate.

-Tensiunea arteriala sa se mentina constant sub 130 cu 85.

-Bautorii de alcool sa bea mai putin decat sunt obisnuiti: o bere, un pahar de vin, un shot de tarie nu mai mult de o data pe zi, 5 zile pe saptamana sau sa renunte definitiv la alcool.

-Fumatorii sa se opreasca din fumat sau sa fumeze mult mai putin (fumatul a cinci tigarete pe zi este mai sanatos decat fumatul unui pachet de tigari pe zi in cazul celor care nu pot sa se lase)

-Pentru cei cu diabet, glicemia sa se mentina sub 120mg/dl prin o alimentatie bogata in fibre si miscare. 

-Cei obezi sau supraponderali sa slabeasca pana vor ajunge la greutatea ideala (IMC sub 25) si sa isi mentina aceasta greutate permanent prin un stil de viata activ si dieta corespunzatoare. 

-Sa se renunte la obiceiuri alimentare nesanatoase precum dulciurile sau alimentele pline de grasimi nesanatoase precum gogosile prajite si umplute cu ciocolata, cartofii prajiti sau ceafa de porc si micii la gratar mancati zilnic si sa se adopte un regim alimentar sanatos si permanent, precum dieta mediteraneana.