Vitamina D



Vitamina D

Descriere:

Vitamina D se gaseste sub mai multe forme: ergocalciferolul, vitamina D2 ce se gaseste in plante si colecalciferolul, vitamina D3 (calciolul), forma inactiva a vitaminei ce se produce in piele sub actiunea razelor ultraviolete solare, trebuie ambele sa fie metabolizate in ficat pentru a deveni calcidiolul si in rinichi pentru a deveni calcitriolul, forma activa a vitaminei D3.

Functii:

Vitamina D favorizeaza absorbtia Calciului si a Fosforului din intestin, previne scaderea concentratiei serice de Calciu si Fosfor si este implicata in mineralizarea oaselor. Previne rahitismul la copii si osteoporoza la adulti. De asemenea este implicata in cresterile celulare (mai ales ale celulelor osoase), in imunitate, in functiile neuromusculare si in procesul inflamator. Unele studii au demonstrat eficacitatea acestei vitamine in tratamentul psoriazisului.

Alte studii au aratat ca persoanele ce prezinta un nivel sangvin optim de Vitamina D au un risc scazut de a dezvolta hipertensiune, diabet, scleroza multipla, depresie in lunile de iarna sau afectiuni ale glandei paratiroide.

In cazul batranilor carora li se suplimenteaza Vitamina D, cazaturile pot scadea cu pana la 22%.

Statistic, persoanele cu un nivel crescut de Vitamina D au mortalitatea scazuta.

Surse de vitamina D:

Vitamina D este produsa in piele sub actiunea razelor solare: in cazul unui adult timpul saptamanal de expunere la soare este de 45 de minute, iar in cazul celor cu pielea inchisa timpul este mai mare (ore) datorita melaninei din piele ce functioneaza ca o bariera UV naturala.

Sursele alimentare sunt similare acizilor grasi esentiali Omega 3: uleiul de peste precum somonul, macroul, heringul, sardinele, tonul; lactatele si ouale. Uleiul de cod este cel mai bogat in Vitamina D, dar de asemenea contine o cantitate mare de Vitamina A si de aceea trebuie folosit cu prudenta, aceste vitamine fiind cumulate in organismul uman. 

Doza zilnica:

Doza zilnica recomandata pentru adulti este de 600 U.I. (15µg) si de obicei se foloseste in combinatie cu suplimentele ce contin Calciu. Persoanele peste 50 de ani necesita doze mai mari de Vitamina D. Toxicitatea nu a fost marcata nici in cazul dozelor zilnice de pana la 10.000 U.I. Exista suplimente ce contin o cantitate foarte mare de Vitamina D, 50.000 U.I., iar acelea trebuie folosite cel mai des saptamanal pentru a nu permite vitaminei sa se cumuleze in cantitati foarte mari in organism.

Contraindicatii:

O cantitate mare de Vitamina D folosita zilnic, peste dozele zilnic recomandate, pot creste concentratia de Calciu seric, iar persoanele ce sufera de afectiuni cardiace precum cei ce folosesc blocante ale canalelor de calciu sau cele cu litiaza renala pot fi afectate. Este indicata utilizarea suplimentelor cu Vitamina D la recomandarea medicului specialist si in cantitate bine stabilita.